Proč praskají pilové pásy na kov? Nejčastější problémy

Tipy, jak řešit praskání pilových pásu i další problémy a jak jim předcházet

Křivý řez, rychle se tupící zuby nebo praskání pásu. To jsou příklady některých potíží, které mohou při práci s pilovými pásy nastat. Potýkáte se s něčím takovým i vy? Netřeba zoufat – poradíme vám, jak z podobné šlamastiky ven.


Problémy řešíme nejen s vlastními zákazníky, ale také s uživateli jiných značek pásů. Díky mnohaletým zkušenostem máme vytipovaných několik příčin, které se opakují a s nimiž se setkáváme v podstatě neustále. Může jít o nesprávné nastavení stroje nebo o špatný stav stroje, špatnou volbu pilového pásu, ale někdy také o nekvalitní produkt (jak pás, tak stroj).

Co tedy můžete v případě problémů udělat:

  • Kdo upřednostňujete radu nebo konzultaci, obraťte se na nás v diskuzi pod tímto článkem. Rádi pomůžeme.
  • Pokud máte chuť pustit se do řešení problémů na vlastní pěst, nabízíme vám níže několik základních tipů a vodítek, které můžete využít.

 

Jak postupovat při řešení potíží s pilovými pásy na kov:

  1. Definujte problém. Prohlédněte si nekvalitní řez nebo poškozený pás a odpovězte si na otázku, co je špatně. Níže jsme vám vypsali pět nejčastějších problémů, které se objevují. Velmi pravděpodobně bude některý z nich trápit i vás.
  2. Odhalte příčinu problému. Abychom vám s tím pomohli, připojili jsme pod pět níže vypsaných problémů i jejich nejčastější příčiny a zároveň (na základě svých zkušeností) určili pravděpodobnost výskytu. Zjistit příčinu můžete například pomocí vyřazovací metody.
  3. Udělejte změnu. Pohrajte si s nastavením stroje, pásu nebo materiálu, a pokuste se tak odstranit příčinu. Nenechte se odradit případným nezdarem a zkoušejte. Možná budete úspěšní třeba až na třetí pokus, možná se vám podaří problém vyřešit postupnými krůčky. Využít můžete i naše další články.

1) Dochází k ulamování zubů

Vylamane_opotřebované_zuby
Vylamane_opotřebované_zuby

🔴 Velmi často: Mnoho nebo naopak příliš málo zubů v řezu (Více v článku "Jak vybrat velikost (rozteč) zubů?")
🔴 Často : Příliš vysoký přítlak nebo příliš malá rychlost pilového pásu
⚪ Ojediněle: Řezaný materiál není řádně upevněn
⚪ Ojediněle: Špatný svar pilového pásu (Více v článku: "Záruka na svar")

2) Pilový pás praská předčasně

prasklý_pilový_pás
prasklý_pilový_pás

🔴 Velmi často: Při volném chodu pásu vodítka nebo nákolek tlačí na zadní hranu pásu
🔵 Občas: Opotřebené vodicí prvky
🔵 Občas: Příliš vysoká rychlost podávání (přítlak do řezu)
🔵 Občas: Špatná konstrukce pásové pily (stroje)
🔵 Zřídka: Příliš vysoké napnutí pilového pásu
⚪ Ojediněle: Špatný svar pilového pásu (více v článku: "Záruka na svar")
⚪ Ojediněle: Příliš malý průměr kol – použijte tenčí pilový pás

3) Řez je křivý

křivý_řez
křivý_řez

🔴 Velmi často: Pilový pás je již tupý
🔴 Velmi často: Rozteč zubů je příliš malá – použijte větší rozteč (více v článku: "Jak vybrat pilový pás na kov?")
🔵 Občas: Nesprávné zabíhání pilového pásu (více v článku: "Jak zaběhnout pilový pás?")
🔵 Zřídka: Vodicí ramena jsou nastavena příliš daleko od sebe nebo nejsou vyrovnána
🔵 Zřídka: Poškozená ložiska nebo karbidové vodicí prvky
🔵 Zřídka: Rychlost podávání je příliš vysoká nebo rychlost pilového listu je příliš nízká
⚪ Ojediněle: Řezaný materiál není ve svěráku řádně upevněn
⚪ Ojediněle: Malé napnutí pilového pásu

4) Předčasné ztupení zubů

tupé_zuby
tupé_zuby

🔴 Velmi často: Špatně zvolená rozteč zubů (Více v článku: "Jak vybrat pilový pás na kov?")
🔴 Velmi často: Zkontrolujte koncentraci a průtok chladiva (Více v článku: "Jak chladit pilový pás?")
🔴 Často: Zkontrolujte rychlost podávání materiálu a rychlost pilového pásu
🔵 Zřídka: Nesprávné zabíhání pilového pásu (Více v článku: "Jak zaběhnout pilový pás?")
⚪ Ojediněle: Zkontrolujte kartáč na piliny

5) Drsný řez

drsný_řez
drsný_řez

🔴 Časté: Tupé nebo poškozené zuby
🔴 Časté: Příliš nízká rychlost pilového pásu a příliš vysoká rychlost podávání
🔵 Zřídka: Nesprávné zabíhání pilového pásu (Více v článku: "Jak zaběhnout pilový pás?")
🔵 Zřídka: Nefunguje kartáč na piliny, piliny přeplňují mezizubní prostory – zkontrolujte kartáč na piliny (u větších strojů bývá kartáč)
🔵 Zřídka: Špatný svar pilového pásu (Více v článku: "Záruka na svar")

Tolik tedy k nejčastějším problémům. Pomohly vám naše rady? Nebo jste naopak narazili na problém, o kterém zde nepíšeme? Podělte se s námi o svou zkušenost v diskuzi pod článkem. Rádi s vámi fungování pily a pilových pásů probereme.

Pomohl vám tento článek?

Ohodnoťte a pomozte nám zlepšovat náš obsah

Celkové hodnocení 4.5
Hodnocení
article-rationg-decoration
Vaše dotazy
Miroslav Svoboda

Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Bohužel s tím se často nesetkáváme. Napadá mě pouze, že by to mohlo být tím, že nejsou kola po napnutí pilového pásu v zákrytu (v ose) nebo trochu dozadu nebo některé kolo má osmici nebo je vertikálně pod jiným úhlem (např. vlivem křivé hřídele nebo špatného usazení kola). Nebo špatné vedení ve vodítkách, které pilový pás přetáčí (jsou vykřivené). Děkuji, s pozdravem Pavel Dudr

SIMONDS

Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Bohužel s tím se často nesetkáváme. Napadá mě pouze, že by to mohlo být tím, že nejsou kola po napnutí pilového pásu v zákrytu (v ose) nebo trochu dozadu nebo některé kolo má osmici nebo je vertikálně pod jiným úhlem (např. vlivem křivé hřídele nebo špatného usazení kola). Nebo špatné vedení ve vodítkách, které pilový pás přetáčí (jsou vykřivené). Děkuji, s pozdravem Pavel Dudr

Otto Šubrt
dobrý den,mám pilu vlastní výroby na kov s pilou i vašemy pásy jsem spokojen řeže výborně,problém je že pás je ještě ostrý a praskne tak že to bude žřejmě malými koly 150mm ale vydrží dost dlouho a je ho ješte škoda, tak obědnám další,děkuji a přeji hezký den.
SIMONDS

Dobrý den, kola průměru 150mm na pásové pile na kov nemusí být zase tak malá. Jestli máte rychlost pásu 60-90 metrů za minutu, nebude tam tolik ohybů na kolech. Ještě zkontrolujte jestli pás nezačne praskat od zadní strany pásu. Většinou je zadní hrana pásu ostrá - otlačená od vodítek nebo od nákolku na kolech. Ujistěte se když je pila vypnutá, že máte mezeru mezi zadními vodítky a pásem alespoň 0,5 -1 mm a to samé od nákolku na kolech. Nebo když dáte papír mezi pás a kolo, tak aby papír projel a neustřihl se mezi pásem o nákolkem. Potom když roztržený pás dáte na zem měly by konce pásu zůstat ležet na zemi. Pokud se zvedají (pás je vytahaný) může to být příliš velkým napnutím pásu a nebo možná i těmi malými koly. 

Ať se daří, s pozdravem Pavel Dudr

 

Máte dotaz k tomuto článku?